Code | 8-PRK-EART-D3 |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Arts |
Field of studies | Art Education |
Form of studies | full-time |
Level of education | bachelor's degree studies |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 45 |
Duration | 3 years |
Recruitment committee address | ul. Wrocławska 4, 45-707 Opole tel. (77) 40 300 58; tel. (77) 40 300 59 e-mail: Sekretarz Rekrutacji: sztuka@uni.opole.pl; dziekanatwsz@uni.opole.pl; Cudzoziemcy: 45-054 Opole, ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8, 9 |
Office opening hours | pon.-pt.: 08:00-15:00 |
WWW address | http://sztuka.uni.opole.pl |
Required document | |
Ask a question |
Sztuka na Uniwersytecie Opolskim
Wydział Sztuki oferuje studia dwustopniowe na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, kończące się nadaniem tytułu zawodowego licencjata (studia I stopnia) i magistra sztuki (studia II stopnia).
Wydział Sztuki prowadzi liczne działania na rzecz środowiska akademickiego, społeczności miejskiej i regionu opolskiego. Poszerza ofertę uczestnictwa młodzieży akademickiej w życiu kulturalnym Opola. Z powodzeniem współpracuje z zawodowymi publicznymi i niepublicznymi placówkami upowszechniania kultury i sztuki.
Czego uczy się na edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych?
Uczymy studentów m.in.:
- klasycznego warsztatu artystycznego (malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, fotografia),
- twórczego wykorzystania nowych mediów (multimedia, projektowanie graficzne, grafika cyfrowa, intermedia, działania audiowizualne),
- zrozumienia i twórczego wykorzystania zjawisk występujących w kulturze i sztuce (historia sztuki, i analiza dzieła plastycznego, wybrane zagadnienia z ikonosfery sztuki),
- skutecznego działania w charakterze artysty-nauczyciela i animatora działań twórczych (metodyka edukacji plastycznej, projekty artystyczne w przestrzeni społecznej),
- funkcjonowania na rynku sztuki i umiejętności promocji sztuki (promocja i rynek sztuki, prawo własności intelektualnej).
- program kształcenia: siatka programu studiów
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom studentów i rynku pracy, co roku oferujemy bogaty wachlarz zajęć do wyboru w ramach których studenci mogą kształcić się w zakresie projektowania gier komputerowych, eksperymentalnych technik wideo, street artu, projektowania książki i ilustracji oraz ceramiki.
Dlaczego warto studiować ten kierunek?
Wydział Sztuki stale rozbudowuje pracownie artystyczne i uatrakcyjnia tok kształcenia. Kompletnie wyposażone, nowoczesne i dostępne także, poza godzinami zajęć, pracownie umożliwiają gruntowne zdobywanie wiedzy, umiejętności praktycznych i poszerzanie kompetencji twórczych. Zajęcia artystyczne są prowadzone w maksymalnie 15-osobowych grupach, co pozwala na aktywny, indywidualny kontakt wykładowcy ze studentem i pełne wykorzystanie wyposażenia poszczególnych pracowni.
Wydział Sztuki promuje swoich studentów, wspierając ich działalność twórczą i wystawienniczą, stwarzając możliwości udziału w wystawach, festiwalach, konkursach, przeglądach i projektach artystycznych zarówno w skali regionalnej, ogólnopolskiej jak i międzynarodowej.
Wydział Sztuki to jednak nie tylko miejsce kształcenia, to także otwarta społeczność ludzi twórczych, ciekawych i życzliwych.
Działalność studencka
Program Erasmus+
Wydział Sztuki stale poszerza zakres współpracy z uczelniami w kraju i za granicą w celu umożliwienia studentom nauki (przez semestr lub rok) w innej uczelni. Dla najlepszych studentów istnieje możliwość studiowania przez jeden lub dwa semestry na uczelniach zagranicznych w ramach programu Erasmus+.
Współpracujemy z następującymi uczelniami zagranicznymi:
- Silesian University in Opava (Czechy)
- University of Ostrava (Czechy)
- University of Barcelona (Hiszpania)
- ‘Goce Delcev’ University of Stip (Macedonia)
- Trier University of Applied Sciences (Niemcy)
- University of Arts in Belgrade (Serbia)
- University of Nis (Serbia)
- Hasan Kalyoncu University (Gaziantep, Turcja)
- Mimar Sinan Fine Arts University (Stambuł, Turcja)
- Eskisehir Osmangazi Universitesi (Turcja)
- Accademia Di Belle Arti Di Carrara (Włochy)
- Universita degli studi di Sassari (Włochy)
Program MOST
W ramach programu MOST studenci mogą studiować przez jeden semestr na innym uniwersytecie w polsce.
Stypendia Ministra
Studenci Wydziału Sztuki mają możliwość uzyskania stypendium naukowego lub stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (za bardzo dobre wyniki w nauce, osiągnięcia badawcze oraz duże zaangażowanie w działalność organizacyjną i społeczną).
Akademickie Koło Naukowe
Przy Wydziale Sztuki działa Akademickie Koło Artystyczne (AKA), którego celem jest rozwijanie artystycznych i pedagogicznych zainteresowań studentów poprzez uczestnictwo w warsztatach twórczych, plenerach, sympozjach, wykładach. Członkowie AKA są organizatorami i animatorami własnych przedsięwzięć artystycznych (wystaw, warsztatów artystycznych, pokazów i innych wydarzeń kulturalnych). Akademickie Koło Artystyczne dysponuje własną przestrzenią wystawienniczą (Galeria A4) znajdującą się na w budynku Wydziału Sztuki.
Co można robić po tych studiach?
Absolwenci Wydziału Sztuki bez trudu znajdują zatrudnienie na współczesnym, dynamicznym rynku pracy jako samodzielni twórcy, animatorzy działań twórczych w instytucjach kultury i edukacji, projektanci w branżach kreatywnych.
Można też kontynuować naukę na II stopniu studiów (dwuletnie studia magisterskie, kończące się uzyskaniem tytułu: magistra).
Absolwent może podejmować pracę w charakterze:
- artysty plastyka,
- projektanta graficznego i ilustratora,
- twórcy treści wizualnych z zakresu grafiki, fotografii, wideo i animacji (content designer),
- animatora działań twórczych w instytucjach kultury (galerie, muzea, biblioteki, centra kultury itp.),
- absolwent jest przygotowany do podjęcia kształcenia na studiach II stopnia.
Szczegółowe informacje o studiach można także uzyskać w sekretariacie i dziekanacie Wydziału Sztuki:
ul. Wrocławska 4, 45-707 Opole
tel. (77) 40 300 58; (77) 40 300 59
e-mail: sztuka@uni.opole.pl; kpolak@uni.opole.pl; malgorzata.latacz@uni.opole.pl; lub na stronie interenowej Wydziału Sztuki: www.sztuka.uni.opole.pl
Studenci niepełnosprawni
Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz niepełnosprawnościami. Wyposażony jest w szybką windę, platformy schodowe i toalety dla niepełnosprawnych. Zajęcia nie wymagają od uczestnika długotrwałego wysiłku fizycznego. Nie wiążą się one z przebywaniem w specyficznych warunkach środowiska, takich jak: np. jaskinie, góry, lasy, głębokie wykopy, itp. Na wybranym kierunku nie przewiduje się licznych oraz długotrwałych wyjazdów poza obręb uczelni. Aby dotrzeć do pracowni artystycznych i sal wykładowych nie ma konieczności pokonywania schodów. W budynku jest winda, która dociera na wszystkie piętra.
Terminy rekrutacyjne
Dla I tury naboru na I stopień studiów
19.04.2024 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów
12.07.2024 (piątek) ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)
15.07.2024 (poniedziałek) godzina 9.00 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio
18.07.2024 (czwartek) ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia
do 29.07.2024 ogłoszenie listy przyjętych na studia
Dla II tury naboru na I stopień studiów
30.07.2024 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów
12.09.2024 (czwartek) ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)
20.09.2024 (piątek) godzina 9.00 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio
23.09.2024 (poniedziałek) do godziny 15:00 ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia.
Terminy składania dokumentacji i dyżury Komisji Rekrutacyjnej
Po zakwalifikowaniu się na studia, kandydat składa wymagane dokumenty w dziekanacie lub sekretariacie Wydziału Sztuki, ul. Wrocławska 4, I piętro, pokój 1.16 lub 1.15, w terminach i godzinach:
Dla I tury naboru na I stopień studiów
19.07.2024 – 26.07.2024 r. komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15.00 od poniedziałku do piątku
26.07.2024 do godz. 15.00 ostateczny termin złożenia dokumentów (dotyczy też dokumentów nadesłanych pocztą)
Dla II tury naboru na I stopień studiów
24.09.2024 - 27.09.2024 komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15:00 od poniedziałku do piątku.
Cudzoziemcy
Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl
Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: tel. +48 77 452 7496, +48 77 452 7292
Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)
adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8, 9 45-054 Opole
Zasady kwalifikacji
Wymagania kwalifikacyjne: przegląd cyfrowej dokumentacji prac lub egzamin praktyczny
Jednostka kwalifikacyjna | Waga | Minimalna liczba punktów |
przegląd cyfrowej dokumentacji prac* lub egzamin praktyczny ** (wyboru formy kwalifikacji dokona komisja rekrutacyjna na początku rejestracji kandydatów) | 1 | 50 |
* Przegląd cyfrowej dokumentacji prac
ma na celu sprawdzenie wrażliwości estetycznej i praktycznych umiejętności plastycznych:
Cyfrowa dokumentacja prac winna zawierać (sumarycznie min. 15 szt., max 30 szt.):
- prac z zakresu rysunku lub malarstwa (minimum 5 szt., maksimum 15 szt.,
- prac z zakresu innych dyscyplin np: grafika, grafika cyfrowa, fotografia, projektowanie graficzne, rzeźba, animacja, wideo i inne. (bez określonego minimum, maksimum 15 szt.)
- notkę biograficzną zawierającą informacje kontaktowe, informacje o dotychczasowej edukacji, krótkie resume opisujące zainteresowania artystyczne. Nota może (nie musi) zawierać również linki do autorskich galerii on-line lub stron www.
Cyfrowa dokumentacja prac –informacje techniczne dotyczące plików:
- nota biograficzna w formacie PDF
- plik graficzne w formacie JPG lub PNG w rozmiarze min. 2000 piks., max. 3000 piks. (wymiar dłuższego boku)
- pliki wideo w formacie MPEG4(H.264) w rozdzielczości HD 1280x720lub FullHD 1920x1080o łącznej objętości nie większej niż 200MB
** Egzamin praktyczny-z rysunku i malarstwa
Jest sprawdzianem wrażliwości estetycznej i praktycznych umiejętności plastycznych:Rysunek to 5-godzinne studium postaci ludzkiej, malarstwo to 5-godzinne studium martwej natury. Na egzamin należy przynieść ze sobą materiały: rysunek -brystol 100 x 70 cm, ołówki różnej twardości, pinezki; malarstwo -zagruntowane podobrazie 100 x 70 cm, farby (gwasze, tempery lub akryle), pędzle, pojemniki na wodę.