Kod | 4-PRK-FIR-S.L.3 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Ekonomiczny |
Kierunek studiów | Finanse i rachunkowość |
Forma studiów | stacjonarne |
Poziom kształcenia | licencjackie |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 70 |
Czas trwania | 3 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Ozimska 46a, 45-058 Opole pok. 2 parter Cudzoziemcy: 45-054 Opole, ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8, 9 |
Godziny otwarcia sekretariatu | Wrzesień: od poniedziałku do piątku w godz. 08.00 do 15.00., sobota 14 września godz. 09.00-12.00. |
Adres WWW | http://we.uni.opole.pl/finanse-i-rachunkowosc-studia-licencjackie/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
Program kształcenia
Przedmioty kierunkowe realizowane na kierunku Finanse i rachunkowość I stopnia:
-
Finanse publiczne
-
Finanse przedsiębiorstw
-
Rachunkowość finansowa
-
Rynek pieniężny i kapitałowy
-
Matematyka finansowa
-
Badania operacyjne
-
Bankowość
-
Sprawozdawczość finansowa
-
Rachunkowość komputerowa
-
Finanse międzynarodowe
-
Finanse osobiste
-
Ubezpieczenia
-
Analiza ekonomiczno-finansowa
-
System podatkowy
-
Podstawy rachunku kosztów
-
Podstawy controllingu
-
Wybrane problemy finansów w j. obcym
- Budżetowanie
- Podstawy rachunkowości zarządczej
Absolwent studiów I stopnia kierunku Finanse i rachunkowość posiada wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, funkcjonowania instytucji finansowych i banków oraz umiejętności analizy podstawowych zjawisk gospodarczych i sytuacji ekonomiczno-finansowych jednostek gospodarczych. Absolwent tego kierunku rozumie przyczyny i skutki występowania zjawisk gospodarczych na szczeblu makro- i mikroekonomicznym w warunkach otwartej gospodarki rynkowej. Potrafi również odnajdywać i analizować materiały źródłowe z zakresu finansów i rachunkowości.
Oferta modułu na I stopniu studiów kierunku Finanse i rachunkowość:
-
Finanse przedsiębiorstwa
-
Doradztwo podatkowe
-
Rynki finansowe
Finanse przedsiębiorstwa
Moduł Finanse przedsiębiorstwa został opracowany z myślą o absolwentach, którzy wiążą swoją karierę z finansami podmiotów funkcjonujących w gospodarce realnej, niezależnie od ich wielkości i stopnia zbiurokratyzowania (mikro, małe, średnie, korporacje, spółki Państwowe i notowane na giełdzie).
W zakres programu nauczania wchodzą zagadnienia wyceny, pomiaru rentowności i ryzyka jednostek gospodarczych, instytucji finansowych i jednostek sektora publicznego. Mają one charakter uniwersalny. Absolwenci tej modułu znajdą zatrudnienie w międzynarodowych i polskich przedsiębiorstwach, jednostkach sektora publicznego oraz instytucjach finansowych.
Zasadnicze obszary tematyczne to: projektowanie przedsięwzięć biznesowych (new venture) i inwestycyjnych, dobór i pozyskiwanie kapitału, ocena korzyści i ryzyka planowanych działań.
Sposób prowadzenia zajęć: prócz tradycyjnych metod prowadzenia zajęć (prezentacje) oferujemy zajęcia warsztatowe, rozwiązywanie studium przypadków, grupy projektowe.
Perspektywy zatrudnienia absolwenta:
-
Przedsiębiorca
-
Analityk: biznesu, giełdowy, kredytowy
-
Konsultant biznesowy
-
Specjalista ds. inwestycji
-
Kontroler finansowy
Przedmioty modułowe obejmują przedmioty fakultatywne:
-
Etyka w biznesie
-
Zarządzanie wynikami - wymiar strategiczny i operacyjny
-
Sanacja finansowa przedsiębiorstwa
-
Produkty i procedury kredytowe
-
Biznes Plan
-
Analiza inwestycji z MS Project
-
Wycena wartości przedsiębiorstwa
-
Rozliczenia podatkowe przedsiębiorstw
-
Analiza portfela inwestycyjnego
-
Upadłość przedsiębiorstwa
-
Audyt wewnętrzny w przedsiębiorstwie
-
Obrót wierzytelnościami
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania ryzykiem - Exel VBA
-
Gospodarka kadrowo-płacowa
Doradztwo podatkowe
Moduł skierowany jest do osób, które chcą pracować w biznesie, a w szczególności nauczyć się zakładać i prowadzić księgi i ewidencje, dokonywać rozliczeń, sporządzać sprawozdania i deklaracje, wykorzystywać informacje finansowe i prowadzić analizy podatkowe.
Moduł zorientowany jest na specjalistyczną wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu rachunkowości, podatków, składek ubezpieczeniowych, których posiadanie jest niezbędne w prowadzeniu biznesu. Wiedza i umiejętności są zgodne z polskimi i unijnymi regulacjami prawa bilansowego i podatkowego, a więc niezbędne w prowadzeniu każdej działalności biznesowej.
Absolwent modułu będzie posiadał wiedzę na temat zakładania i prowadzenia ksiąg podatkowych, ustalania obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych oraz wysokości zobowiązań publicznoprawnych. Na bazie przekazanej wiedzy słuchacz uzyska umiejętności prowadzenia ewidencji, dokonywania rozliczeń, sporządzania sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych i ubezpieczeniowych. Praktyczne umiejętności dotyczą prowadzenia procedur rozliczeniowych i raportowania za pomocą specjalistycznych programów finansowo-księgowych oraz aplikacji internetowych.
Absolwent modułu uzyska kwalifikacje niezbędne w pracy na stanowiskach samodzielnych księgowych, specjalistów ds. rozliczeń oraz analityków.
Perspektywy zatrudnienia absolwenta:
-
Specjalista ds. podatkowych w przedsiębiorstwie lub instytucji
-
Samodzielny księgowy w przedsiębiorstwie lub instytucji
-
Specjalista ds. rozliczeń osób zatrudnionych
-
Właściciel lub pracownik biura rachunkowego
-
Pracownik w kancelarii doradcy podatkowego lub firmie audytorskiej
-
Analityk podatkowy w przedsiębiorstwie lub podmiocie konsultingowym
-
Pracownik administracji podatkowej
Przedmioty modułowe obejmują przedmioty fakultatywne.
-
Produkty i procedury kredytowe
-
Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa
-
Podejmowanie działalności gospodarczej
-
Prawo i postępowanie podatkowe
-
Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne
-
Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw
-
Międzynarodowe i krajowe standardy rachunkowości
-
Biznes Plan
-
Rachunkowość podatkowa
-
Rachunkowość fundacji i stowarzyszeń
-
Rozliczenia podatkowe przedsiębiorstw - podatki bezpośrednie
-
Gospodarka kadrowo-płacowa
-
Rachunkowość sektora finansów publicznych
-
Rozliczenia podatkowe przedsiębiorstw - podatki pośrednie
Rynki finansowe
Program nauczania tego modułu obejmuje przedmioty związane z szeroko rozumianym rynkiem finansowym, dzięki czemu absolwenci uzyskają wszechstronną wiedzę, przydatną w praktyce. Program nauczania obejmuje dwa główne obszary wiedzy. Pierwszy z nich zawiera opis i sposoby analizy różnych segmentów rynku finansowego oraz instrumentów finansowych występujących w tych segmentach, z podziałem na rynek pieniężny, rynek kapitałowy, rynek instrumentów pochodnych oraz rynek walutowy. Drugi obszar to szczegółowy opis instytucji działających na rynku finansowym. Instytucjami tymi są: banki komercyjne, banki inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne, domy maklerskie i instytucje zarządzające inwestycjami. Program nauczania ma u podstaw standardy światowe i skoncentrowany jest na analizie rynku finansowego i analizie ryzyka.
Dodatkowym walorem kierunku i modułu jest nacisk na zagadnienia praktyczne, co powoduje, że absolwenci tego kierunku nie mają najmniejszych problemów z uzyskaniem zatrudnienia w przedsiębiorstwach i instytucjach finansowych, zwłaszcza w globalnych międzynarodowych korporacjach.
Perspektywy zatrudnienia absolwenta:
-
Doradca inwestycyjny
-
Doradca finansowy
-
Analityk finansowy
-
Zarządzający aktywami
-
Menedżer do spraw ryzyka
-
Konsultant finansowy
-
Analityk danych
Przedmioty modułowe obejmują przedmioty fakultatywne:
-
Instrumenty pochodne
-
Pozyskiwanie kapitału na rynku finansowym
-
Aspekty prawne obrotu papierami wartościowymi
-
Zarządzanie produktem finansowym
-
Inwestycje portfelowe
-
Wykorzystanie matematyki finansowej w ocenie projektów inwestycyjnych
-
Analiza techniczna i fundamentalna
-
Blockchain
-
Finanse behawioralne
-
Rachunkowość funduszy inwestycyjnych, emerytalnych i domów maklerskich
-
Zarządzanie instytucją pośrednictwa finansowego
-
Rynek usług płatniczych
-
Sprawozdawczość grup kapitałowych
-
Zarządzanie ryzykiem w instytucjach finansowych
Dostępność
Kierunek dostępny dla osób z niepełnosprawnością, jednak dostępność infrastruktury i zajęć podczas realizacji wymagnych praktyk zależna jest od przedsiębiorstwa.
Dostępność infrastruktury: Budynek przystosowany dla osób ze szczególnymi potrzebami. Poruszanie się po budynku wiąże się z pokonywaniem schodów i półpięter. Budynek jest wyposażony w windę. W bibliotece znajduje się stanowisko dla osób niedowidzących.
Dostępność zajęć: Zajęcia odbywają się w salach wykładowych. Realizacja zajęć w formie praktyk oraz związane z nią utrudneinia związane są z konkretną jednostką, w której relizowane są praktyki.
Komisja rekrutacyjna
W sierpniu w godz. 9:00-14:00 dyżur pełni Biuro Dydaktyki i Spraw Studenckich (ul. Katowicka 68, p.106)
Cudzoziemcy
Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl
Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl tel. +48 77 452 7496, +48 77 452 7292
Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą) adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9 45-054 m. Opole
Zasady kwalifikacji
Wymagania rekrutacyjne: konkurs świadectw
LP. | PRZEDMIOT | Waga | Minimalna liczba punktów | |
1 | matematyka | część pisemna nowej matury, poziom podstawowy |
0,3 | 30 |
część pisemna: - nowej matury, poziom rozszerzony lub - „starej matury” |
0,4 | |||
Ocena końcoworoczna (wyłącznie w przypadku gdy kandydat nie zdawał egzaminu pisemnego z żadnego z wymienionych przedmiotów w ramach „starej matury” i matury zagranicznej) |
0,2 | |||
2 | język obcy nowożytny | część pisemna nowej matury, poziom podstawowy |
0,15 | |
część pisemna: - nowej matury, poziom rozszerzony lub - „starej matury” |
0,2 | |||
Ocena końcoworoczna (wyłącznie w przypadku gdy kandydat nie zdawał egzaminu pisemnego z żadnego z wymienionych przedmiotów w ramach „starej matury” i matury zagranicznej) |
0,1 | |||
3 | przedmiot do wyboru:
|
część pisemna nowej matury, poziom podstawowy |
0,3 | |
część pisemna: - nowej matury, poziom rozszerzony lub - „starej matury” |
0,4 | |||
Ocena końcoworoczna (wyłącznie w przypadku gdy kandydat nie zdawał egzaminu pisemnego z żadnego z wymienionych przedmiotów w ramach „starej matury” i matury zagranicznej) |
0,2 |
Oceny w skali innej niż „100-punktowa” przeliczane będą zgodnie z tabelą umieszczoną w załączniku nr 4 do uchwały rekrutacyjnej.