Kod | 1-PRK-MLA-S.M.2 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Filologiczny |
Kierunek studiów | Master of Liberal Arts |
Forma studiów | stacjonarne |
Poziom kształcenia | II stopnia |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 15 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Pl. Kopernika 11, pok. 201, 203; 2.piętro 45-040 Opole, tel. 77 54 16 005, 77 54 16 003 Cudzoziemcy/Foreigners: 45-052 Opole, ul. Oleska 48, pok. 310, tel. +48 77 452 74 32; 45-052 Opole, 48 Oleska Street, room 310, tel. +48 77 452 74 32; |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
STUDIUJ MASTER OF LIBERAL ARTS W JĘZYKU POLSKIM
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się absolwenci kierunków studiów co najmniej pierwszego stopnia, dla których dyscypliną wiodącą są dyscypliny z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych. Od kandydatów wymagana jest dodatkowo udokumentowana znajomość języka angielskiego na poziomie B2.
Nasz interdyscyplinarny program magisterski Master of Liberal Arts oferuje możliwość rozwoju i interakcji w wymagającym środowisku akademickim. Absolwenci zdobędą dogłębną wiedzę na temat komunikacji, języka, kultury i społeczeństwa. Zbadają wybrane wymiary lingwistyki, studiów komunikacyjnych, sztuk i nauk społecznych w kontekście historii idei ludzkich i funkcjonowania współczesnych społeczeństw, w tym ich perspektyw prawnych i ekonomicznych. Krytycznie rozważą główne wyzwania dla globalnego dobrobytu, takie jak hegemonia kulturowa, nierówność płci i manipulacja medialna. Zrealizują oryginalny interdyscyplinarny program nauczania, który zakończy się pracą magisterską badającą wybrany problem z różnych perspektyw. Językiem wykładowym jest język polski. Dodatkowo, studenci rozwijają język angielski praktyczny, osiągając poziom C1 wg ESOKJ.
Główną różnicą między klasycznym anglosaskim MLS a naszym podejściem jest to, że dajemy możliwość wyboru ścieżki seminarium magisterskiego, w zależności od preferencji studentów, m.in.:
KOMUNIKACJA PUBLICZNA – w ramach tego seminarium studenci badają wybrane obszary komunikacji publicznej w celu zidentyfikowania ich strategii i cech językowych. Studenci zapoznają się z organizacją sfer publicznych i przemysłów kultury, głównymi orientacjami badawczymi w badaniach dyskursu i metodami analizy tekstu. Omawiają przykładowe studia przypadków w dziedzinie komunikacji publicznej. W ramach studiów magisterskich studenci prowadzą indywidualne badania, które opierają się na ich wiedzy na temat teorii i praktyk komunikacji publicznej. Wybierają konkretny temat związany z komunikacją zapośredniczoną i analizują próbkę swobodnie dostępnych tekstów/wizualizacji, próbując odpowiedzieć na pytanie badawcze związane z właściwościami tych materiałów. Oceniają skuteczność komunikacji w kontekście danej teorii komunikacji/kultury. Wnioski z ich projektów mogą obejmować praktyczne implikacje.
FILOZOFIA, KULTURA, POLITYKA – celem tego seminarium jest dostarczenie studentom wiedzy na temat głównych orientacji badawczych, metod badawczych i umiejętności, które są potrzebne do identyfikowania i artykułowania idei na przecięciu filozofii, kultury i polityki. W ramach studiów magisterskich studenci powinni przeprowadzić projekt akademicki w obszarze swoich zainteresowań, który może być powiązany na przykład z relacjami między religią a polityką, społecznymi i politycznymi implikacjami multikulturalizmu, konsekwencjami relatywizmu kulturowego lub rolą krytyki kulturowej. Podstawowe podejścia do zastosowania w projektach można zaczerpnąć z filozofii społeczno-politycznej, teorii politycznej, krytyki feministycznej i pragmatyzmu.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ORGANIZACJE - Celem tego seminarium jest dostarczenie studentom wiedzy na temat głównych kierunków badawczych oraz metod badawczych i umiejętności, które są potrzebne do identyfikowania i artykułowania idei na styku przedsiębiorczości, organizacji i innowacji jako procesów społecznych. W ramach studiów magisterskich studenci prowadzą indywidualne badania, które opierają się na ich wiedzy na temat teoretycznych paradygmatów i koncepcji dotyczących subdyscypliny socjologii ekonomicznej (zwłaszcza przedsiębiorczości i organizacji), a także wiedzy dotyczącej procesów komunikacji w organizacjach oraz czynników ekonomicznych i społecznych w przedsiębiorczości. W swoich badaniach mogą analizować różne procesy organizacyjne, takie jak kultura organizacyjna, style przywództwa i komunikacja w organizacji lub wdrażać wybrane modele i praktyki związane z innowacjami dla przedsiębiorczości w praktyce (zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i indywidualnym poziomie behawioralnym).
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA - W tym seminarium magisterskim studenci badają główne kierunki badawcze w ramach przedmiotu Komunikacja międzykulturowa i otrzymują główne wytyczne dotyczące formułowania projektów badawczych MA. Zostają zapoznani z modelami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi, omawiają stosowne metodologie lingwistyczne, procedury badawcze i możliwości w celu wyboru własnych tematów badawczych, planowania i szkicowania swoich projektów. Studenci są zachęcani do czytania wybranych odpowiednich monografii, lektur, artykułów w czasopismach, materiałów online w zakresie komunikacji międzykulturowej. Sugerowane tematy badań mogą obejmować różne aspekty komunikacji międzykulturowej, tematy humorystyczne w różnych kulturach, relacje językowe i płciowe, wartości kulturowe Zachodu i Wschodu. Sugerowana metodologia badań może być zgodna ze studiami porównawczymi, analizą dyskursu, czy ogólną teorią humoru werbalnego.
Grupa zrekrutowana w 2025-2026 będzie realizować zagadnienia z zakresu Komunikacji publicznej. Możliwe są także indywidualne projekty badawcze pod opieką specjalisty z innych dyscyplin nauk humanistycznych.
Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się od poniedziałku do piątku. Niektóre kursy są prowadzone online, inne w salach wykładowych na terenie uniwersytetu. Wszyscy wykładowcy są dostępni dla studentów w godzinach urzędowania, aby omówić kwestie akademickie związane z kursami.
Studia magisterskie kończą się obroną pracy i uzyskaniem tytułu magistra. Studia magisterskie przygotowują kandydatów do studiów doktoranckich w podobnej dziedzinie.
CZYM WYRÓŻNIA SIĘ UNIWERSYTET OPOLSKI
• Ogólne kursy dotyczące procesów filozoficznych, prawnych, historycznych, politycznych i ekonomicznych współczesnych sfer publicznych sprzyjają refleksyjności i postawie krytycznej;
• Indywidualnie dostosowane kursy z zakresu komunikacji publicznej, socjolingwistyki, mediów i sztuk wizualnych, przedsiębiorczości i organizacji oferują elementy praktyki;
• Dostęp do projektów kulturalnych, literackich i artystycznych zwiększa kompetencje estetyczne;
• Kursy fakultatywne i ćwiczenia umożliwiają samodzielną eksplorację, niezależność akademicką i realizację zaawansowanych treści;
• Projekty badawcze magisterskie mogą być ukierunkowane na ocenę właściwości i skuteczności różnych form praktyk komunikacyjnych o charakterze społecznym lub rozwiązywanie problemów społecznych poprzez interwencje;
PERSPEKTYWY WYJAZDOWE: MOBILNOŚĆ, STAŻE
Nasi studenci mogą zapisać się na program wymiany Erasmus+ oferowany przez Uniwersytet Opolski, który umożliwia studiowanie za granicą przez semestr lub dwa, rozwijanie umiejętności komunikacji w językach obcych, poznawanie kultury obcego kraju i zdobywanie wiedzy zawodowej za pośrednictwem języka obcego. Nasi partnerzy są m.in. w Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, na Węgrzech, w Hiszpanii, na Łotwie, Litwie, w Macedonii, na Malcie, w Niemczech, Rumunii, Serbii, Słowacji, Turcji i we Włoszech. Studenci mogą również uczestniczyć w wizytach studyjnych związanych z programem studiów oraz odbywać staże za granicą (więcej informacji na stronie www.erasmus.uni.opole.pl).
PERSPEKTYWY KARIERY ZAWODOWEJ
Studia magisterskie Master of Liberal Arts w języku polskim oferują studentom transdyscyplinarny program z wiedzą, praktycznymi umiejętnościami językowymi oraz kompetencjami komunikacyjnymi, międzykulturowymi i społecznymi, aby przygotować ich do stawienia czoła wyzwaniom wysoce konkurencyjnego rynku pracy w coraz bardziej globalnym społeczeństwie. Od absolwentów oczekuje się posiadania przydatnych umiejętności i postaw, które pomogą im elastycznie dostosować się do zmieniających się wymagań świata zawodowego. Ponadto Absolwenci studiów 2 stopnia na kierunku Master of Liberal Arts kończą studia wyposażeni w biegłą znajomość języka angielskiego na poziomie C1 w formie pisemnej i ustnej. W zależności od wybranego przez siebie nurtu badawczego będą przygotowani do kariery w:
• Komunikacji publicznej, public relations i reklamie
• Twórczym pisarstwie i dziennikarstwie
• Optymalizacji wizualnej i medialnej
• Branżach i instytucjach związanych z kulturą
• Zasobach ludzkich i przeciwdziałaniu dyskryminacji
• Komunikacji korporacyjnej i organizacyjnej
• Zarządzaniu projektami i sferze przedsiębiorczości
• Projektach i interwencjach w zakresie budowania społeczności
• Międzynarodowej współpracy wymagającej określonych umiejętności prawnych, komunikacyjnych lub zarządczych
CUDZOZIEMCY
Zapoznaj się z dodatkowymi kryteriami rekrutacji dla kandydatów zagranicznych na stronie:
https://bdijk.uni.opole.pl/rekrutacja-dla-cudzoziemcow/
Kontakt do obszaru rekrutacji kandydatów zagranicznych:
study@uni.opole.pl
+48 77 452 74 32 (PL, UA, RU, EN)
ul. Oleska 48, pok. 310, 45-052 Opole – wejście od strony kampusu lub ulicy Oleskiej.
WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE
KONKURS DYPLOMÓW
1. Wykształcenie
Ukończone studia licencjackie (I stopnia) z każdej dziedziny.
Jednostka kwalifikacyjna |
Waga |
Ocena z dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia |
1 |
2. Znajomość języka angielskiego
Potwierdzona biegłość językowa na poziomie B2 (zgodnie z ESOKJ). Może być sprawdzana na podstawie jednego z poniższych dokumentów:
- dyplomu ukończenia studiów filologicznych z potwierdzonym efektem uczenia dotyczącym znajomości języka angielskiego na poziomie B2 (suplement)
- certyfikatów językowych (np. CAE, CPE, IELTS, TOEFL),
.