Rekrutacja na studia I stopnia, II stopnia i jednolite magisterskie

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, II stopień, 2-letnie, stacjonarne

Szczegóły
Kod 8-PRK-EART-D2
Jednostka organizacyjna Wydział Sztuki
Kierunek studiów Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Forma studiów stacjonarne
Poziom kształcenia II stopnia
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 20
Czas trwania 2 lata
Adres komisji rekrutacyjnej ul. Wrocławska 4,
45-707 Opole
tel. (77) 40 300 58;
tel. (77) 40 300 59
e-mail: Sekretarz Rekrutacji: sztuka@uni.opole.pl;
dziekanatwsz@uni.opole.pl;
Cudzoziemcy:
45-054 Opole, ul. Oleska 48, pok. 310, tel. +48 77 452 74 32
Godziny otwarcia sekretariatu pon.-pt.: 08:00-15:00
Adres WWW http://sztuka.uni.opole.pl
Wymagany dokument
  • dyplom ukończenia studiów wyższych lub równoważny
  Zadaj pytanie
Tura 1 (22.04.2025 08:00 – 18.07.2025 23:59)

Sztuka na Uniwersytecie Opolskim

Wydział Sztuki oferuje studia magisterskie na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, kończące się nadaniem tytułu magistra.
Wydział Sztuki prowadzi liczne działania na rzecz środowiska akademickiego, społeczności miejskiej i regionu opolskiego. Poszerza ofertę uczestnictwa młodzieży akademickiej w życiu kulturalnym Opola. Z powodzeniem współpracuje z publicznymi i niepublicznymi placówkami upowszechniania kultury i sztuki.

Czego uczy się na edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych?

Uczymy studentów m.in.:

  • klasycznego warsztatu artystycznego (malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, fotografia),
  • twórczego wykorzystania nowych mediów (multimedia, projektowanie graficzne, grafika cyfrowa, intermedia, działania audiowizualne),
  • zrozumienia i twórczego wykorzystania zjawisk występujących w kulturze i sztuce (sztuka i estetyka współczesna, teoria kultury i krytyka artystyczna),
  • skutecznego działania w charakterze artysty-nauczyciela i animatora działań twórczych (współczesne koncepcje edukacji artystycznej, elementy pedagogiki i psychologii),
  • funkcjonowania na rynku sztuki i umiejętności promocji sztuki (upowszechnianie kultury plastycznej i zarządzanie grantami w kulturze).
  • program kształcenia: siatka programu studiów 

Sylwetka absolwenta

Absolwent 2-letnich studiów II stopnia kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych posiada kwalifikacje zawodowe artysty sztuk pięknych. Świadomie i aktywnie uczestniczy we współczesnej kulturze. Potrafi dokonywać samodzielnych ocen, formułować sądy w zakresie krytycznego odbioru kultury współczesnej. Potrafi też komunikować się językiem plastycznych środków wyrazu. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Po studiach magisterskich może podjąć twórczą pracę zawodową w: ośrodkach i instytucjach kultury, sztuki i edukacji pozaszkolnej; mass-mediach; jednostkach sektora kreatywnego z zakresu promocji, reklamy, projektowania graficznego, projektowania multimediów i fotografii. 

Dlaczego warto studiować ten kierunek?

Wydział Sztuki stale rozbudowuje pracownie artystyczne i uatrakcyjnia tok kształcenia. Kompletnie wyposażone, nowoczesne i dostępne, także poza godzinami zajęć, pracownie umożliwiają gruntowne zdobywanie wiedzy, umiejętności praktycznych i poszerzanie kompetencji twórczych. Zajęcia artystyczne są prowadzone w maksymalnie 15-osobowych grupach, co pozwala na aktywny, indywidualny kontakt wykładowcy ze studentem i pełne wykorzystanie wyposażenia poszczególnych pracowni.
Wydział Sztuki promuje swoich studentów, wspierając ich działalność twórczą i wystawienniczą, stwarzając możliwości udziału w wystawach, festiwalach, konkursach, przeglądach i projektach artystycznych zarówno w skali regionalnej, ogólnopolskiej jak i międzynarodowej.
Wydział Sztuki to jednak nie tylko miejsce kształcenia, to także otwarta społeczność ludzi twórczych, ciekawych i życzliwych.
 

Działalność studencka

Program Erasmus+
Wydział Sztuki stale poszerza zakres współpracy z uczelniami w kraju i za granicą w celu umożliwienia studentom nauki (przez semestr lub rok) w innej uczelni. Dla najlepszych studentów istnieje możliwość studiowania przez jeden lub dwa semestry na uczelniach zagranicznych w ramach programu Erasmus+.
Współpracujemy z następującymi uczelniami zagranicznymi:

  • Silesian University in Opava (Czechy)
  •  University of Ostrava (Czechy)
  •  University of Barcelona (Hiszpania)
  •  ‘Goce Delcev’ University of Stip (Macedonia)  
  •  Trier University of Applied Sciences (Niemcy)
  •  University of Arts in Belgrade (Serbia)
  •  University of Nis (Serbia)
  •  Hasan Kalyoncu University (Gaziantep, Turcja)
  •  Mimar Sinan Fine Arts University (Stambuł, Turcja)
  •  Eskisehir Osmangazi Universitesi (Turcja)
  •  Accademia Di Belle Arti Di Carrara (Włochy)
  •  Universita degli studi di Sassari (Włochy) 

 

Program MOST
W ramach programu MOST studenci mogą studiować przez jeden semestr na innym uniwersytecie w kraju.

Stypendia Ministra
Studenci Wydziału Sztuki mają możliwość uzyskania stypendium naukowego (za wysoką średnią ocen) lub stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (za bardzo dobre wyniki w nauce, osiągnięcia badawcze oraz duże zaangażowanie w działalność organizacyjną i społeczną).

Akademickie Koło Naukowe

Przy Wydziale Sztuki działa Akademickie Koło Artystyczne (AKA), którego celem jest rozwijanie artystycznych i pedagogicznych zainteresowań studentów poprzez uczestnictwo w warsztatach twórczych, plenerach, sympozjach, wykładach. Członkowie AKA są organizatorami i animatorami własnych przedsięwzięć artystycznych (wystaw, warsztatów artystycznych, pokazów i innych wydarzeń kulturalnych). Akademickie Koło Artystyczne dysponuje własną przestrzenią wystawienniczą (Galeria A4) znajdującą się na w budynku Wydziału Sztuki.

Co można robić po tych studiach?

Absolwenci Wydziału Sztuki bez trudu znajdują zatrudnienie na współczesnym, dynamicznym rynku pracy jako samodzielni twórcy, animatorzy działań twórczych w instytucjach kultury i edukacji, projektanci, kuratorzy, krytycy sztuki.

Absolwent może podejmować pracę w charakterze:

  • samodzielnego artysty plastyka,
  • projektanta graficznego, edytora i ilustratora,
  • twórcy treści wizualnych z zakresu grafiki, fotografii, wideo i animacji (content designer)
  • animatora działań twórczych w instytucjach kultury (galerie, muzea, biblioteki, centra kultury itp.)
  • zarządzającego projektami w kulturze (project manager),
  • absolwent jest przygotowany do podjęcia kształcenia na studiach III stopnia

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych można uzyskać w sekretariacie i dziekanacie Wydziału Sztuki:
ul. Wrocławska 4, 45-707 Opole
tel. (77) 40 300 58; (77) 40 300 59 
e-mail: sztuka@uni.opole.pl; kpolak@uni.opole.pl; malgorzata.latacz@uni.opole.pl
 
Informacje o komisji rekrutacyjnej znajdziecie w zakładce ważne informacje/komisje rekrutacyjne
Strona internetowa kierunku: www.sztuka.uni.opole.pl

Studenci niepełnosprawni

Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz niepełnosprawnościami. Wyposażony jest w szybką windę, platformy schodowe i toalety dla niepełnosprawnych. Zajęcia nie wymagają od uczestnika długotrwałego wysiłku fizycznego. Nie wiążą się one z przebywaniem w specyficznych warunkach środowiska, takich jak: np. jaskinie, góry, lasy, głębokie wykopy, itp. Na wybranym kierunku nie przewiduje się licznych oraz długotrwałych wyjazdów poza obręb uczelni. Aby dotrzeć do pracowni artystycznych i sal wykładowych nie ma konieczności pokonywania schodów. W budynku jest winda, która dociera na wszystkie piętra. 

Terminy rekrutacyjne

Dla I tury naboru na II stopień studiów

22.04.2025 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów w IRK

18.07.2025 ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej

Aby zapisać się na jeden z programów oferowanych przez Uniwersytet Opolski, musisz zarejestrować sięIRK, systemie rekrutacji online.

Skorzystaj z naszego szczegółowego przewodnika do rekrutacji w systemie IRK

Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)

 

21.07.2025 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio

22.07.2025 rozmowa kwalifikacyjna dla kandydatów na studia II stopnia – na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk
plastycznych, którzy ukończyli kierunki niewymienione w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały, bądź nieprzypisane do dyscypliny wiodącej.

24.07.2025 ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia

31.07.2025 ogłoszenie listy przyjętych na studia

Dla II tury naboru na II stopień studiów

01.08.2025 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów w IRK

19.09.2025 ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej

Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)

22.09.2025 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio.

23.09.2025 rozmowa kwalifikacyjna dla kandydatów na studia II stopnia – na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk
plastycznych, którzy ukończyli kierunki niewymienione w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały, bądź nieprzypisane do dyscypliny wiodącej.

24.09.2025 ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia

 

Terminy składania dokumentacji i dyżury Komisji Rekrutacyjnej

Po zakwalifikowaniu się na studia, kandydat składa wymagane dokumenty w Sekretariacie Wydziału Sztuki, ul. Wrocławska 4, I piętro, pokój 1.15, w terminach i godzinach:

 

Dla I tury naboru na II stopień studiów

 

25.07.2025 - 30.07.2025 komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15:00 od poniedziałku do piątku (dotyczy też dokumentów nadesłanych pocztą)

Dla II tury naboru na II stopień studiów

25.09.2025 - 30.09.2025 komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15.00 od poniedziałku do piątku.

 

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i  osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie https://bdijk.uni.opole.pl/rekrutacja-dla-cudzoziemcow/

Rekrutacja dla cudzoziemców krok po kroku

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: study@uni.opole.pl tel. +48 77 452 74 32 

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w Biurze Rekrutacji i Nostryfikacji (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Oleska 48, pok. 310, 45-052 Opole – wejście od strony kampusu lub ulicy Oleskiej.


Zasady kwalifikacji

Wymagania rekrutacyjne: przegląd cyfrowej dokumentacji prac, rozmowa kwalifikacyjna

1. O przyjęcie na te studia mogą ubiegać się absolwenci pierwszego stopnia kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych lub kierunków pokrewnych.

Jednostka kwalifikacyjna Waga
przegląd cyfrowej dokumentacji prac* 1

2. O przyjęcie na studia mogą ubiegać się także absolwenci pierwszego stopnia kierunków innych niż edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych lub kierunków pokrewnych

Jednostka kwalifikacyjna Waga
przegląd cyfrowej dokumentacji prac* 0,5
rozmowa kwalifikacyjna** 0,5

 

* Przegląd cyfrowej dokumentacji prac ma na celu sprawdzenie wrażliwości estetycznej i praktycznych umiejętności plastycznych kandydata.


** Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy i kompetencji kandydata z zakresu sztuk plastycznych. W uzasadnionych przypadkach rozmowa kwalifikacyjna może odbywać się w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy MS Team.


Cyfrowa dokumentacja prac winna zawierać́ (sumarycznie min. 15 szt., max 30 szt.):

  • Prac z zakresu rysunku lub malarstwa (minimum 5 szt., maksimum 15 szt.)
  • Prac z zakresu innych dyscyplin np.: grafika, grafika cyfrowa, fotografia, projektowanie graficzne, rzeźba, animacja, wideo i inne. (Bez określonego minimum, maksimum 15 szt.)
  • Notę biograficzną zawierającą informacje kontaktowe, informacje o dotychczasowej edukacji, krótkie resume opisujące zainteresowania artystyczne. Nota może (nie musi) zawierać́ również̇ linki do autorskich galerii on-line lub stron www.
  • Oświadczenie kandydata o posiadaniu prawach autorskich do przedłożonych prac.

Cyfrowa dokumentacja prac – informacje techniczne dotyczące plików.

  • Nota biograficzna w formacie PDF
  • Plik graficzne w formacie JPG lub PNG w rozmiarze min. 2000 pisk., Max. 3000 pisk. (Wymiar dłuższego boku)
  • Pliki wideo w formacie MPEG4 (H.264) W rozdzielczości HD 1280x720 lub Full HD 1920x1080 o łącznej objętości nie większej niż̇ 200MB