Rekrutacja na studia I stopnia, II stopnia i jednolite magisterskie

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień, 3-letnie, stacjonarne

Szczegóły
Kod 8-PRK-EART-D3
Jednostka organizacyjna Wydział Sztuki
Kierunek studiów Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Forma studiów stacjonarne
Poziom kształcenia licencjackie
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 45
Czas trwania 3 lata
Adres komisji rekrutacyjnej ul. Wrocławska 4,
45-707 Opole
tel. (77) 40 300 58;
tel. (77) 40 300 59
e-mail: Sekretarz Rekrutacji: sztuka@uni.opole.pl;
dziekanatwsz@uni.opole.pl;
Cudzoziemcy:
45-054 Opole, ul. Oleska 48, pok. 310, tel. +48 77 452 74 32, pok. 310
Godziny otwarcia sekretariatu pon.-pt.: 08:00-15:00
Adres WWW http://sztuka.uni.opole.pl
Wymagany dokument
  • świadectwo maturalne lub równoważne
  Zadaj pytanie
Tura 1 (22.04.2025 08:00 – 11.07.2025 23:59)

Sztuka na Uniwersytecie Opolskim

Wydział Sztuki oferuje studia dwustopniowe na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, kończące się nadaniem tytułu zawodowego licencjata (studia I stopnia) i magistra (studia II stopnia).

Wydział Sztuki prowadzi liczne działania na rzecz środowiska akademickiego, społeczności miejskiej i regionu opolskiego. Poszerza ofertę uczestnictwa młodzieży akademickiej w życiu kulturalnym Opola. Z powodzeniem współpracuje z zawodowymi publicznymi i niepublicznymi placówkami upowszechniania kultury i sztuki. 

 

Czego uczy się na edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych?

Uczymy studentów m.in.:

  • klasycznego warsztatu artystycznego (malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, fotografia),
  • twórczego wykorzystania nowych mediów (multimedia, projektowanie graficzne, grafika cyfrowa, intermedia, działania audiowizualne),
  • zrozumienia i twórczego wykorzystania zjawisk występujących w kulturze i sztuce (historia sztuki i analiza dzieła plastycznego, wybrane zagadnienia z ikonosfery sztuki),
  • skutecznego działania w charakterze artysty-nauczyciela i animatora działań twórczych (metodyka edukacji plastycznej, projekty artystyczne w przestrzeni społecznej),
  • funkcjonowania na rynku sztuki i umiejętności promocji sztuki (promocja i rynek sztuki, prawo własności intelektualnej).
  • program kształcenia: siatka programu studiów 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom studentów i rynku pracy, co roku oferujemy bogaty wachlarz zajęć do wyboru w ramach których studenci mogą kształcić się w zakresie projektowania gier komputerowych, eksperymentalnych technik wideo, street artu, projektowania książki i ilustracji oraz ceramiki.

 

Dlaczego warto studiować ten kierunek?

Wydział Sztuki stale rozbudowuje pracownie artystyczne i uatrakcyjnia tok kształcenia. Kompletnie wyposażone, nowoczesne i dostępne także, poza godzinami zajęć, pracownie umożliwiają gruntowne zdobywanie wiedzy, umiejętności praktycznych i poszerzanie kompetencji twórczych. Zajęcia artystyczne są prowadzone w maksymalnie 15-osobowych grupach, co pozwala na aktywny, indywidualny kontakt wykładowcy ze studentem i pełne wykorzystanie wyposażenia poszczególnych pracowni.
Wydział Sztuki promuje swoich studentów, wspierając ich działalność twórczą i wystawienniczą, stwarzając możliwości udziału w wystawach, festiwalach, konkursach, przeglądach i projektach artystycznych zarówno w skali regionalnej, ogólnopolskiej jak i międzynarodowej.
Wydział Sztuki to jednak nie tylko miejsce kształcenia, to także otwarta społeczność ludzi twórczych, ciekawych i życzliwych.

Działalność studencka

Program Erasmus+
Wydział Sztuki stale poszerza zakres współpracy z uczelniami w kraju i za granicą w celu umożliwienia studentom nauki (przez semestr lub rok) w innej uczelni. Dla najlepszych studentów istnieje możliwość studiowania przez jeden lub dwa semestry na uczelniach zagranicznych w ramach programu Erasmus+.
Współpracujemy z następującymi uczelniami zagranicznymi:

  • Silesian University in Opava (Czechy)
  • University of Ostrava (Czechy)
  • University of Barcelona (Hiszpania)
  • ‘Goce Delcev’ University of Stip (Macedonia)  
  • Trier University of Applied Sciences (Niemcy)
  • University of Arts in Belgrade (Serbia)
  • University of Nis (Serbia)
  • Hasan Kalyoncu University (Gaziantep, Turcja)
  • Mimar Sinan Fine Arts University (Stambuł, Turcja)
  • Eskisehir Osmangazi Universitesi (Turcja)
  • Accademia Di Belle Arti Di Carrara (Włochy)
  • Universita degli studi di Sassari (Włochy)

Program MOST
W ramach programu MOST studenci mogą studiować przez jeden semestr na innym uniwersytecie w Polsce.

Stypendia Ministra
Studenci Wydziału Sztuki mają możliwość uzyskania stypendium naukowego lub stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (za bardzo dobre wyniki w nauce, osiągnięcia badawcze oraz duże zaangażowanie w działalność organizacyjną i społeczną).

Akademickie Koło Naukowe

Przy Wydziale Sztuki działa Akademickie Koło Artystyczne (AKA), którego celem jest rozwijanie artystycznych i pedagogicznych zainteresowań studentów poprzez uczestnictwo w warsztatach twórczych, plenerach, sympozjach, wykładach. Członkowie AKA są organizatorami i animatorami własnych przedsięwzięć artystycznych (wystaw, warsztatów artystycznych, pokazów i innych wydarzeń kulturalnych). Akademickie Koło Artystyczne dysponuje własną przestrzenią wystawienniczą (Galeria A4) znajdującą się na w budynku Wydziału Sztuki.

 

Co można robić po tych studiach?

Absolwenci Wydziału Sztuki bez trudu znajdują zatrudnienie na współczesnym, dynamicznym rynku pracy jako samodzielni twórcy, animatorzy działań twórczych w instytucjach kultury i edukacji, projektanci w branżach kreatywnych.
Można też kontynuować naukę na II stopniu studiów (dwuletnie studia magisterskie, kończące się uzyskaniem tytułu: magistra).

Absolwent może podejmować pracę w charakterze:

  • artysty plastyka,
  • projektanta graficznego i ilustratora,
  • twórcy treści wizualnych z zakresu grafiki, fotografii, wideo i animacji (content designer),
  • animatora działań twórczych w instytucjach kultury (galerie, muzea, biblioteki, centra kultury itp.),
  • absolwent jest przygotowany do podjęcia kształcenia na studiach II stopnia. 

Szczegółowe informacje o studiach można także uzyskać w sekretariacie i dziekanacie Wydziału Sztuki:
ul. Wrocławska 4, 45-707 Opole
tel. (77) 40 300 58; (77) 40 300 59
e-mail: sztuka@uni.opole.pl; kpolak@uni.opole.pl; malgorzata.latacz@uni.opole.pl; lub na stronie interenowej Wydziału Sztuki: www.sztuka.uni.opole.pl 

Studenci niepełnosprawni

Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz niepełnosprawnościami. Wyposażony jest w szybką windę, platformy schodowe i toalety dla niepełnosprawnych. Zajęcia nie wymagają od uczestnika długotrwałego wysiłku fizycznego. Nie wiążą się one z przebywaniem w specyficznych warunkach środowiska, takich jak: np. jaskinie, góry, lasy, głębokie wykopy, itp. Na wybranym kierunku nie przewiduje się licznych oraz długotrwałych wyjazdów poza obręb uczelni. Aby dotrzeć do pracowni artystycznych i sal wykładowych nie ma konieczności pokonywania schodów. W budynku jest winda, która dociera na wszystkie piętra. 

Terminy rekrutacyjne

Dla I tury naboru na I stopień studiów

22.04.2025 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów

11.07.2025 ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej

Aby zapisać się na jeden z programów oferowanych przez Uniwersytet Opolski, musisz zarejestrować sięIRK, systemie rekrutacji online.

Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)

 

14.07.2025 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio

17.07.2025 ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia

do 28.07.2025 ogłoszenie listy przyjętych na studia

 

Dla II tury naboru na I stopień studiów

18.07.2025 - uruchomienie II tury rekrutacji

29.07.2025 - rozpoczęcie rejestracji kandydatów

11.09.2025 ostateczny termin rejestracji i składania portfolio oraz uiszczenia opłaty rekrutacyjnej 

Portfolio składa się drogą elektroniczną w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK)

19.09.2025 posiedzenie komisji rekrutacyjnej i ocena portfolio

22.09.2025 ogłoszenie list zakwalifikowanych na studia.

 

Terminy składania dokumentacji i dyżury Komisji Rekrutacyjnej

Po zakwalifikowaniu się na studia, kandydat składa wymagane dokumenty w dziekanacie lub sekretariacie Wydziału Sztuki, ul. Wrocławska 4, I piętro, pokój 1.16 lub 1.15, w terminach i godzinach:

 

Dla I tury naboru na I stopień studiów

18.07.2025 – 25.07.2025 r. komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15.00 od poniedziałku do piątku (dotyczy też dokumentów nadesłanych pocztą)

 

Dla II tury naboru na I stopień studiów

23.09.2025 - 26.09.2025 komisje rekrutacyjne przyjmują dokumenty w godzinach od 8.00 do 15:00 od poniedziałku do piątku (dotyczy też dokumentów nadesłanych pocztą)

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i  osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie https://bdijk.uni.opole.pl/rekrutacja-dla-cudzoziemcow/

Rekrutacja dla cudzoziemców krok po kroku

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: study@uni.opole.pl tel. +48 77 452 74 32 

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w Biurze Rekrutacji i Nostryfikacji (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Oleska 48, pok. 310, 45-052 Opole – wejście od strony kampusu lub ulicy Oleskiej.


Zasady kwalifikacji

 

Wymagania rekrutacyjne: przegląd cyfrowej dokumentacji prac, rozmowa kwalifikacyjna

Jednostka kwalifikacyjna Waga Minimalna liczba punktów
przegląd cyfrowej dokumentacji prac* lub egzamin praktyczny ** (wyboru formy kwalifikacji dokona komisja rekrutacyjna na początku rejestracji kandydatów) 1 50

Przegląd cyfrowej dokumentacji prac ma na celu sprawdzenie wrażliwości estetycznej i praktycznych umiejętności plastycznych kandydata.


Cyfrowa dokumentacja prac winna zawierać́ (sumarycznie min. 15 szt., max 30 szt.):

  • Prac z zakresu rysunku lub malarstwa (minimum 5 szt., maksimum 15 szt.)
  • Prac z zakresu innych dyscyplin np.: grafika, grafika cyfrowa, fotografia, projektowanie graficzne, rzeźba, animacja, wideo i inne. (Bez określonego minimum, maksimum 15 szt.)
  • Notę biograficzną zawierającą informacje kontaktowe, informacje o dotychczasowej edukacji, krótkie resume opisujące zainteresowania artystyczne. Nota może (nie musi) zawierać́ również̇ linki do autorskich galerii on-line lub stron www.
  • Oświadczenie kandydata o posiadaniu prawach autorskich do przedłożonych prac.

Cyfrowa dokumentacja prac – informacje techniczne dotyczące plików. 

  • Nota biograficzna w formacie PDF
  • Plik graficzne w formacie JPG lub PNG w rozmiarze min. 2000 pisk., Max. 3000 pisk. (Wymiar dłuższego boku)
  • Pliki wideo w formacie MPEG4 (H.264) W rozdzielczości HD 1280x720 lub Full HD 1920x1080 o łącznej objętości nie większej niż̇ 200MB